اشتغال و طرح‌های من‌درآوردی

چاپ

معاون اول رئیس‌جمهوری با بیان این‌که طرح های من درآوردی مانند طرح‌های زودبازده فایده ندارد، گفت: سالانه باید برای توسعه صنایع دریایی ۲ میلیارد دلار از منابع صندوق توسعه دریایی اختصاص یابد.

به گزارش تسنیم اسحاق جهانگیری در هفدهمین همایش صنایع دریایی با بیان این‌که اقتصاد ایران در دوره حساس و نیازمند تدابیر خاصی است، اظهار کرد: یکی از مهم‌ترین ویژگی‌ها اقتصاد ایران ورود به دوران پسا تحریم است و فکر می‌کنیم در روزهای آینده تحریم‌ها ظالمانه علیه کشور ایران لغو می‌شود و کشور بعد از یک دوره فشار ناشی از تحریم‌ها عبور می‌کند و وارد دوره جدید می‌شود.

وی ادامه داد: این دوره ویژگی‌ها خاص خودش را دارد، در این دوره شرکای خارجی به سمت ایران می‌آیند و بازارهای بزرگتری در اختیارمان قرار می‌گیرد و منابع مالی زیادتری به ایران می‌آید. همچنین به فناوری بیشتری دست می‌یابیم و می‌تواند دوران جدیدی برای برنامه‌های اقتصادی کشور باشد.

وی با اشاره به این‌که اگر دقت نکرده و برنامه‌ریزی نکینم می‌تواند هر فرصتی به تهدید تبدیل شود و بازارها و توانمندی‌ها داخلی آسیب ببیند، بیان کرد: بعد از یک دوره طولانی ۱۰ ساله رشد درآمدهای نفتی و تنظیم اقتصاد بر اساس درآمدهای سالانه ۸۰ تا ۱۰۰ میلیارد دلار، اما به یکباره با کاهش غیرمنتظره قیمت نفت در حد ۳۰ دلار مواجه شدیم. این وضعیت واقعا قابل پیش بینی نبود بعضی فکر می‌کننند دبه ای بوده است اما واقعا هیچ کسی فکر نمی‌کرد که قیمت نفت اینقدر کاهش یابد.

معاون اول رئیس‌جمهوری با بیان این‌که این کاهش قیمت نفت برای اقتصادهایی مانند ایران حتما مشکل‌ساز خواهد بود،‌ افزود: واردات و صادرات به نفت متکی است و از همه اینها مهم‌تر بخش قابل توجهی از بودجه دولت به نفت متکی است. این دوران به تدابیر خاصی نیازمند است اگر امید مردم به آینده و مدیریت کشور نبود، این اتفاق چنین تلاطمی در کشور به وجود می‌اورد که قابل کنترل نبود.

جهانگیری ادامه داد: دولت با تمام وجود وقت می‌گذارد و فکر می‌کند که از دوران عبور کند.

وی با اشاره به ایجاد شغل گفت: از سال ۹۵ و در طول برنامه ششم سالانه ۸۹۰ هزار فارغ التحصیل دانشگاهی داریم که کار می‌خواهند. ایجاد اشتغال با سرمایه‌گذاری ممکن است ولی چیزهای من درآوردی مانند طرح‌های زودبازده فایده ندارد و باید به سمت صنایع کوچک رفت،‌ به هر حال مشخصه این سرمایه‌گذاری باید این باشد که آینده مظمئن داشته باشد تا بتواند منابع را پس از مدتی برگرداند.

وی کاهش قدرت خرید مردم ار یکی دیگر از ویژگی‌ها اقتصاد سال‌های اخیر دانست و با بیان این‌که اقتدار ایران نیازمند اقتدار اقتصادی است، گفت: در حال تدوین برنامه ششم توسعه هستیم که از هفته آینده در دولت به بررسی آن پرداخته می‌شود.

معاون اول رئیس جمهوری با بیان این‌که در این دوره نیازمند سیاست‌های عالمانه هستیم که به نظر می‌رسد این سیاست‌ها در سیاست‌های اقتصاد مقاومتی است، افزود: یکی از محورهای مهم اقتصاد مقاومتی این است که باید به ظرفیت‌های داخلی توجه کنیم،.

وی تصریح کرد: به طور قطع یکی از ظرفیت‌های این کشور دریاست، ایران می‌تواند با اتکا به دریا اقتصاد خودش را پیش ببرد. اقتصاد دریامحور یکی از جهت‌گیری اقتصادی کشور می‌تواند باشد.

جهانگیری بیان کرد: بزرگترین نعمت یعنی نفت و گاز در مناطق دریایی قرار دارد، مهم‌ترین معادن کشور در نزدیکی دریاها قرار دارد علاوه بر این بخش عمده از نیروهای متخصص کشور با کارهای مرتبط با دریا هستند.

وی با اشاره به این‌که سالانه چند ده میلیون کالا به کشور وارد و صادر می‌شود،‌ گفت:‌برنامه وسیعی ایران برای پتروشیمی دارد که باید از طریق دریا به کشورهای دیگر عرضه شود. کشورهای متعددی در اطراف ایران هستند که به دریا دسترسی ندارند و باید از طریق کشورمان به سایر کشورها متصل شوند. در کنار این ها بخشی از زیربناها در کشور شکل گرفته است.

وی با بیان این‌که ایران کشور تازه به دوران رسیده‌ای نسیت و هم‌اکنون ۲۰۰ بنادر بزرگ و کوجک در بنادر وجود دارد،‌اظهار کرد: در برنامه ششم اقتصاد دریا یکی از مهم‌ترین جهت‌گیری‌هایی است که باید به طور اساسی به آن پرداخت. مکرر گفته‌ام صنایع دریایی به معنای کشتی‌سازی کشور به دهه ۴۰ برمی‌گردد اما پیشرفت متناسب با آن نداشته است. کشتی‌سازی ایران عقب افتاده که مهم‌ترین دلیل آن راحت بودن خرید خارجی بوده است.

وی ادامه داد:‌ با خرید خارجی صنایع دریایی کشور راه نمی‌افتد، همه چیز صنایع دریایی ایران برای ساخت کشتی‌ها بزرگ مهیاست.
وی تاکید کرد: طرفدار این هستم که صدرا باید به‌عنوان صنعت دریایی بزرگ به آغوش صنایع دریایی برگردد. همه این‌ها باید حل شود می خواهد صاحبش بخش خصوصی باشد یا دولتی. این کشتی‌سازی متعلق به ملت ایران است و باید بازدهی مناسب داشته باشد.

وی با تاکید بر این‌که باید برای سواحل برنامه توسعه داشته باشیم، گفت:‌ در برنامه ششم توسعه یکی از برنامه‌های ما توسعه سواحل دریای عمان است، باید سواحل مُکران به نقاط آباد کشور تبدیل شود که برای آن برنامه‌ریزی شده است.

وی با علام این‌که نفت از طریق لوله به خارج از تنگه هرمز منتقل شده و از آنجا صادر شود که جزو برنامه‌هاست، ‌گفت: حتما باید در آنجا صنایع مهم پتروشیمی را داشته باشیم، یکی دیکر از برنامه‌های ما باید احداث نیروگاه‌های هسته‌ای در مناطق ساحلی باشد.

معاون اول رئیس جمهوری با اشاره به این‌که در سازه‌های دریایی باید پیشرفت را با همین سرعت ادامه دهیم، بر اختصاص سالانه ۲ میلیارد دلار به صنایع دریایی از محل منابع صندوق توسعه ملی تاکید کرد و افزود: امروز همه سازه‌های دریایی در داخل تولید می‌شود که جزو اتفاقات مهم بوده است. بخش خصوصی باید خودش را آماده کند تا دکل ‌های دریایی را در کشور بسازند، الان از جاهای مختلف خریداری می‌شود.

جهانگیری در ادامه با بیان این‌که ایران سالانه ده‌ها هزار کشتی جابجا میَ‌شود، یادآور شد: الان کشتی‌های ایرانی برای تعمیرات به جاهای دیگر مراجعه می‌کنند، این بخش از بازارهای بزرگی است که باید برای آن برنامه‌ریزی کنیم.

وی تصریح کرد: باید در بخش دریایی کشور سیاست‌گذاری عالمانه‌ای انجام دهیم و به اطلاع سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی برسد و مطمئنا بخشی از ایجاد اشتغال کشور از طریق صنایع دریایی تامین می‌شود.